En fast ingrediens i læserbrevene i Jyllands-Posten og Berlingske Tidende er påstanden: Kommunismen er et morderisk system, der har kostet 100 millioner mennesker livet. Kommunisterne har fem gange så mange liv på samvittigheden som nazisterne, så kommunisme er fem gange værre end nazisme.
Da antallet at ofre tit bliver sammenlignet med nazismens ofre, og nazismen dermed bliver fremstillet som mindre skadelig end kommunismen, kan der også være grund til at se på, hvad vi sammenligner.
Der er et par spørgsmål, man må stille, før man overhovedet begynder.
Lad os se på et par eksempler. Når Courtois opererer med 65 millioner ofre for den kinesiske kommunisme, er de fleste af dem døde af sult, især som ofre for den store hungersnød 1959-61. Det anslås, at mellem 20 og 43 millioner døde under denne hungersnød, der i vidt omfang skyldtes den totalt forfejlede økonomiske planlægning under det såkaldte store spring fremad. Det hedder i kommunismens sorte bog (amr. udgave s. 495), at dødstallet steg fra 11 procent i 1957 til 29 procent i 1960. Bortset fra at det selvfølgelig skal være promille og ikke procent, er det ikke helt galt. Det faktiske tal var 10,8 promille i 1957 og 25,43 i 1960 . Men Courtois nævner ikke, at det var 20,0 i 1949 og derefter faldt til det halve på otte år frem til 1957, eller at det allerede i 1962 var faldet igen til 10,02. Det nåede et minimum af 6,21 i 1979, lige før de kapitalistiske reformer satte ind, hvorefter det er steget en smule til 6,8.
Hvis det store dødstal 1959-61 er kommunismens skyld, er det så kommunismens fortjeneste, at millioner af menneskeliv er reddet i perioden 1949-59 og efter 1962?
En anden måde, hvorpå man kan nå frem til store tal, er lægge tabstallene i krige på kommunismens konto. Bent Jensen mener således, at borgerkrigen i Rusland 1918-21 er kommunisternes skyld. De kunne jo bare have ladet være med at lave revolution.
Nogle krige er i højere grad end andre bestemte lederes og systemers skyld. Hvis man giver Hitler og de japanske militarister skylden for anden verdenskrig, hvilket vel ikke er urimeligt, så har nazismen allerede på den konto været skyld i tabet af 50-60 millioner menneskeliv.
Hvor mange menneskeliv, imperialismen og kolonialismen har kostet, er vanskeligt at gøre op. Der findes en tabel i Le livre noir du capitalisme (Le temps des cerises, 2001), s. 460-62, der regner med mere end hundrede millioner. Alene den amerikanske angrebskrig i Vietnam kostede omkring tre millioner mennesker livet.
Når fattige lande som Cuba og Kina kunne indføre bedre undervisnings- og sundhedssystemer, kunne de rige lande vel også gøre en indsats, så alle børn i verden får mulighed for at gå i skole og alle syge kan få lægehjælp.
Markedsøkonomien er god til at lave varer - uanset om der er brug for dem eller ej - og god til at skabe rigdom til nogle. Men den er ikke god til at skabe velfærd for alle. Hvis de syge og fattige skal konkurrere frit for at få medicin og mad, så dør de af det. Liberalismen dræber.
Nogle bøger, der er gode af få forstand af, er – ud over de allerede nævnte - David E. Stannard: American Holocaust (Oxford University Press 1992), Russell Thornton: American Indian Holocaust (University of Oklahoma Press 1987), Marc Ferro (red.): Le livre noir du colonialisme (Robert Laffont 2003), Yves Benot: Massacres coloniaux (La Découverte 2001), Mander & Goldsmith (udg.): The Case against the Global Economy (Earthscan 2001), William Greider: One World,
Hvis man nøjes med at tælle dem, der direkte er henrettet eller likvideret, og hvis man ser på antallet ofre pr. år det pågældende regime har været ved magten, er der for mig at se ingen tvivl om, at nazismen er langt det mest morderiske system.
Det er af stor historisk interesse at få klarlagt disse forhold. Men uanset hvor store tallene, viser sig at være, mener jeg, at der er nogle ting, man allerede nu kan fastslå:
Inden for alle økonomiske og politiske systemer er der begået omfattende myrderier. Der er en vis tendens til, at de lande, der kaldte sig socialistiske, hovedsagelig har myrdet mennesker i deres egne lande, mens de kapitalistiske og imperialistiske lande hovedsagelig har myrdet mennesker i andre lande og/eller mennesker med en anden hudfarve end den grå-lyserøde grisefarve, de fleste magthavere i disse lande selv har. Det er vanskeligt at sige, at det ene skulle være bedre end det andet.
Nazismen skiller sig ud fra alle andre systemer ved at bygge på det, der i almindelig daglig tale må kaldes ondskab. Nazismen hævder ligesom satanismen, at den stærke har ret til at træde den svage under fode, og at bestemte racer og folkegrupper har ret til at undertrykke andre.
Kapitalismen hævder ligesom nazismen den stærkes ret i fri konkurrence, men har også en slags voodoo- eller mumbojumbo-tro på markedets store usynlige hånd, der griber ind og vender alt til det bedste. Hvis man bare lukker øjnene og undlader at bruge sin fornuft, så går det nok. Kapitalismens værste træk har historisk været mildnet af kristendommen og humanitære tankegange. Når kapitalismen og imperialismen har ført til så megen død og ulykke, som den har, er det uhyggeligt at tænke på, hvordan den ville have set ud, hvis vi ikke i det mindste havde haft de menneskerettigheder og den form for socialt orienteret kristendom, folk som Søren Krarup vender sig så skarpt imod.
Socialismen bygger i sit væsen på tanken om demokrati på både det politiske og det økonomiske område, alle menneskers lige ret til basale goder og til frihed og troen på en næstekærlighed, som den man finder i urkristendommen.
Den lære, man kan drage, er ikke at vi skal forkaste troen på, at verden kan blive bedre og på, at vi kan skabe en verden fri for sult eller at vi må opgive at kæmpe for menneskerettigheder og demokrati på alle områder, men at vi samtidig må opstille mekanismer, der forhindrer, at nogen får for meget magt.
Magt korrumperer, og absolut magt korrumperer absolut, sagde Lord Acton, og erfaringerne fra det sørgelige tyvende århundrede har givet ham ret.
Det gælder selvfølgelig ikke kun på det politiske område, men også på det økonomiske. Vi skal ikke have nogen Stalin, men heller ikke nogen hr. Møller.
Det siger i parentes bemærket lidt om danske journalisters realitetssans og blik for, hvem der sidder på den virkelige magt, at en olding, der har arvet sit imperium, kaldes ”hr.”, mens ingen ville drømme om at tale om ”hr. Fogh Rasmussen”.
For at undgå, at herskere i enkelte lande iværksætter et rædselsregimente, må vi opgive troen på nationernes ubegrænsede ukrænkelige suverænitet. Alle lande må finde sammen om et fælles internationalt retssystem med respekt for grundlæggende frihedsrettigheder, og man må have de nødvendige militære midler for at håndhæve disse principper.
Som modvægt mod kapitalens globalisering må der opbygges en faglig, social og demokratisk globalisering.
Det land, der i dag mere end noget andet forsynder sig mod principperne om en international retsorden, er USA, der nægter at anerkende international ret eller indgå i internationale traktatsystemer, men mener at kunne gå enegang.
USA kan ikke bekæmpes militært, men kun økonomisk. USA har i dag et kolossalt underskud på betalingsbalancen. Hvis regeringer og investorer i Europa, Rusland, Kina og Østasien i det hele taget undlod at spare op og investere i amerikanske værdipapirer og valuta, men i stedet valgte euro, yen eller schweizerfrancs, ville USA blive tvunget til at indse, at også Amerika er en del af verden, og vi ville så kunne byde den amerikanske befolkning velkommen i den nye verden i stedet for at skulle se USA som imperialistisk besættelsesmagt.
Kapitalismen bygger på tanken om stadig materiel vækst, og man kan selvfølgelig ikke have evig materiel vækst i et lukket system som en planet. Derfor må enten kapitalismen eller kloden give efter, og det ser desværre ud til, at liberalistiske fundamentalister foretrækker at lade kapitalismen køre uhæmmet videre, om det så betyder, at miljøet dør.
Det allerstørste problem ved kapitalismen er, at den tænker så kort tid frem. Bare profitten er hjemme det næste regnskabsår eller to, er alt tilsyneladende i orden. Hvis verdens dyr og planter er døde om halvtreds år, så er det selvfølgelig trist, men aktionærerne vil have udbytte her og nu, og de kan ikke bekymre sig om deres børnebørns fremtid. Når man ser, hvordan vi bruger løs af olie, der er lavet på dinosaurernes tid, i kultidens urskove, uden at bekymre os om, at reserverne snart slipper op, hvordan vi vælter gift ud til alle sider og fanger havets sidste fisk, så ryster man på hovedet. Men kapitalisterne er ikke bekyrmede. Markedets mekanismer skal nok ordne sagerne. Den store hvide hånd kommer og hjælper dem.
Vi må bekæmpe fundamentalisme og bogstavtro. Sandheden står ikke i en bog. Vi når aldrig frem til et idealsamfund. Historien stopper aldrig op. Vi får aldrig et himmerige på Jorden.
Men det er muligt at gøre verden lidt bedre, end den er nu. For at kunne gå den rigtige vej må man have et kompas. Dette kompas er troen på, at alle mennesker blot ved at være til har ret til mad, vand, arbejde, bolig, sundhedsforsorg og uddannelse. Troen på, at demokrati er bedre end diktatur, ikke fordi flertallet har ret, men fordi diktatorers magt altid korrumperer. Troen på, at flertalsstyret må rette sig efter regler om mindetalsbeskyttelse og menneskerettigheder. Denne tro kan man så kalde socialisme, hvis man vil. Man kan for min skyld også kalde den noget andet, som for eksempel radikal-demokrati eller for den sags skyld kristen humanisme. Det afgørende er ikke ordene, men hvad man gør.
(20. januar 2004)